Monday, September 5, 2016

MAKANAN TRADISI KAUM IBAN
HINAVA
Hinava atau nama lainnya iaitu Hinava Ginapanmerupakan salah satu makanan kaum Iban di Sarawak.Makanan ini selalunya disajikan semasa Hari Gawai.
LATAR BELAKANG
ASAL-USUL
Pada zaman pemerintahan kesultanan Brunei,seorang pelayar dari China telah singgah di Sarawak.Disana,pelayar tersebut telah memperkenalkan sejenis makanan yang dipanggil Hinava.Dahulunya,ia berbentuk bulat dan diperbuat daripada isi ikan sahaja.Pelayar tersebut juga memperkenalkan makanan itu kepada masyarakat Iban.Setelah masyarakat Iban tahu cara untuk membuatnya,mereka menambahkan isi ikan yu,udang,sotong dan sebagainya.Isi ikan juga dipotong menjadi kecil.
PANTANG LARANG
Kebersihan dan kesegaran amatlahdititikberatkan.Ikan,udang atau sotong haruslah yang segar-segar dan terus dimasak.
UMAI
Umai . Makanan Kebudayaan dari kaum Iban. Sedapnya Umai ni.. Pedas nyer bukan main.
AYAM PANSUH
AYAM PANSUH . Salah satu dari makanan tradisional kaum Iban setiap kali perayaan Krismas dan Hari Gawai. Ayam di masak dalam buluh. Sedap wo!
CAKAR AYAM
Cakar ayam.Makanan tradisional kaum Iban yang pasti ada di rumah panjang setiap kali perayaan Gawai .
MIDIN BELACAN
Midin  belacan  makanan  tradisional  orang  iban .
PEKASAM ENSABI
Jeruk  atau  pekasam ensabi, makanan tradisional kegemaran orang Iban merupakan sejenis sayur sawi jeruk yang begitu popular di rumah panjang. Rasanya yang masam dan sedikit masin amat sedap dinikmati dengan hidangan nasi panas, dan sehingga kini hidangan yang diwarisi sejak zaman nenek moyang terus digemari.

No comments:

Post a Comment